Yoga + Tåg + Alper = Sant

Vandring i undersköna alper. Yoga vid turkos sjö 2 000 meter över havet. På vägen söderut yoga och ekoreko-tur i Hamburg, på vägen norrut sovvagn genom Tyskland. En grupp yoga- och vandringsentusiaster är nu hemkomna från en resa som brukar erbjudas med flyg. Men med tåg blev det mer upplevelser och väldigt mycket mindre utsläpp av växthusgaser.

Att ge sig iväg på yogaresor blir mer och mer populärt i takt med att intresset för yoga ökar. Men hur yogiskt är det egentligen att skapa sämre förhållanden för andra för att själv må bättre? Den frågan har gjort att jag – i egenskap av yogalärare, klimataktivist, föreläsare och moderator med fokus på hållbarhet - sedan flera år inte längre ordnar yogaresor utomlands. Att flyga gick helt enkelt inte ihop med den yogiska grundregeln ”Ahimsa”, som betyder att inte skada.

Men det finns ju tåg, tänkte jag en dag för snart ett år sedan och kontaktade en BIG Travel för att inleda ett samarbete. Resebyrån var positiv och vi bestämde oss för att satsa på en gruppresa där de bokade hotell och alla tågbiljetter och jag stod för innehållet.

Några månader senare en tidig morgon stod elva förväntansfulla resenärer med yogamattor på ryggen på Köpenhamns Hovedbanegard. Vi reste via Fredericia till Hamburg, där resebyrån hade bokat in oss på ett hotell ett stenkast från centralstationen. Vi checkade snabbt in och begav oss – tyvärr i ösregn – på en tur till fots på en ekoreko-tur med stopp på vegansk affär och en vintageaffär. Näst sista stoppet var en mysig yogastudio där vi njöt i 90 minuter, innan vi fyllde på energireserverna på en vegetarisk, ekologisk italiensk restaurang.

Nästa dag hann vi med en rejäl promenad i de vackert renoverade hamnkvarteren innan vi satte oss och kunde beundra solcellsparker, betande kossor och gamla stadsmiljöer under vår tur ner till München, där vi hade ett smidigt byte till slutdestinationen Bad Gastein. Att närma sig Alperna med tåg är fantastiskt. Man har tid att beundra de olika bergsformationerna i Bayern och på väg genom Österrike blir de bara mäktigare och mäktigare.

Bad Gastein är en klassisk kurort som består av palatsliknande byggnader i olika storlekar som klänger på bergssidorna ner mot forsen mitt i staden. Här har Kejsare Wilhelm och hans hustru, prinsessan Sissi, vandrat och druckit brunn och vilat upp sig. Vi fick upp pulsen varje kväll när vi testade stadens olika restauranger, varav alla hade bra vegetarisk mat.

Vi vandrade i flera timmar varje dag de fem dagar vi spenderade i Bad Gastein och inledde varje dag med ledd meditation. Yogan gjorde vi antingen uppe under vandringen eller inomhus i en lokal på hotellet när det i slutet av veckan blev lite regnigare och kallare.

Den första dagen åkte vi gondol upp till Stubnerkogel, 2250 meter öh och vandrade till hänförande utsikt. Vi yogade i en plattare (nåja) del av en skidpist och fick en rejäl pulshöjare i branten på vägen upp till restaurangen. En del av sträckan fick vi hålla oss i blåbärsriset för att få stöd, och vi passade på att mumsa i oss lite fullmogna bär.

Dag två vandrade vi i hela sju timmar, stundtals brant och med hög puls, men med tid för fotografering, funderingar kring den lokala floran och för de hågade ett dopp i Palfnersee efter yoga till vindsus och rovfåglars flykt högt i skyn. Vandringslederna är väl utmärkta med skyltar och österrikiska flaggan målad på träden. Men tidsangivelsen tre timmars vandring stämde inte med vårt tempo – vi gick i hela fem timmar och var vrålhungriga när vi kom ner till dalen igen trots snacksande på nötter och rawbars längs med vägen.

Dag tre tog vi det lugnare och gick nere i dalen längs med floden i två timmar. Åt resans bästa mat på ett litet värdshus i byn Böckstein, så vackert upplagd att vi blev rörda.